De Rapidlab-ecoploeg van de Franse fabrikant Bugnot heeft de potentie om het gat te vullen, dat ontstaat nu Lemken heeft aangegeven te stoppen met de Rumptstad-ecoploeg. Dat is de overtuiging van Gaston Dekker van EcoAgri Mechanisatie. In Ens werd woensdag voor het eerst in Nederland met deze Bugnot gewerkt. “Het betreft een stevige ploeg, die het goed doet op zwaardere grond.”
Beschikbaar met zes tot twaalf scharen
De ecoploeg is beschikbaar met varianten tussen de zes en twaalf scharen. De ploeg in Ens is uitgevoerd met een strokenrister met verschillende applicaties. De werkbreedte varieert tussen de twee en vier meter. De lichtste ploeg met zes scharen heeft een gewicht van 1850 kilogram. Met twaalf scharen gaat het om 2674 kilogram. Een kleine ploegschaar maakt een goede mening en bijvoorbeeld verwerking en opname van groenbemesting mogelijk. Standaard kan de treklijn van de ploeg hydraulisch worden aangepast. Optioneel is het mogelijk het werktuig met een Auto-reset hydraulische steenbeveiliging uit te voeren.
“Ploeg moet je in de praktijk zien, omdat ze op verschillende grondsoorten allemaal andere resultaten geven”
Gaston Dekker heeft zich er afgelopen tijd hard voor gemaakt om de ploeg op verschillende plekken te tonen. “In de praktijk zie je dat iedere ploeg het op verschillende grondsoorten anders doet. De telers moeten er beeld bij hebben en een gevoel mee krijgen.” Dekker merkt dat er onder Rumptstad-dealers in ieder geval de behoefte is naar een oplossing voor het uit de markt trekken van de ecoploeg door Lemken. “Door alle geluiden en de groei in de markt van ecoploegen, denk ik dat ze ook snel terug komen op het besluit. Daarentegen denk ik dat de Bugnot het gat kan vullen. Al is het een zware opgave, want in Stad aan ’t Haringvliet bouwden ze gewoon goede ploegen.”
Ecoploeg is eigenlijk een aangeklede stoppelploeg
Dekker erkent wel dat ecoploeg een begrip is, dat eigenlijk alleen in Nederland voorkomt met het oog op het subsidiebeleid. “Feitelijk is het een stoppelploeg. Geen flauwekul, uitgevoerd met voorscharen, geleiders en ondergronders op de diepte van een paardenploeg.” De maximale werkdiepte van de Bugnot ligt rond de twintig centimeter.
Eerste verkochte ploeg is de moeilijkste
Bugnot is in Roches-Bettaincourt al twintig jaar bezig met de ontwikkeling van de Rapidlab-ecoploeg. De Franse fabrikant is vanwege de grote concurrentie volledig gestopt met conventionele ploegen. Inmiddels is hun ploeg voor ondiepe grondbewerking al tien jaar op de markt. “In België en Frankrijk wordt de ploeg al volop gebruikt, maar in Nederland nog niet. De eerste is natuurlijk de moeilijkste. Wij zien veel potentie, zowel in gangbaar als bio. We merken bij biologische telers wel interesse. Vooral als het onkruid te gek wordt, zoeken zij naar oplossingen die goed omgooien”, concludeert Gaston Dekker.
Woensdag is er met de Bugnot in Ens geploegd, een dag later vond er een demonstratie plaats in Kruiningen.
Tekst en foto’s: Martin de Vries