Op 24 oktober lanceert VLAM “Patat techno” in samenwerking met de Belgische DJ, influencer en jong potentieel Michael Amani. Via een technonummer, met bijhorende video, wil VLAM de misvattingen over aardappelen die onder jongeren (18 – 34 jaar) leven aanpakken. Zij menen onterecht dat aardappelen ouderwets, arbeids- en tijdsintensief zijn.
Kookinspiratie met techno
Met de campagne “Aardappelen, prepare to be surprised. Europe’s favourite since 1536” wil VLAM het verbruik van aardappelen bij een jongere doelgroep stimuleren. Door middel van recepten tonen ze aan dat de mogelijkheden om te koken met aardappelen eindeloos zijn. Deze inspirerende aanpak is dit najaar aangevuld met een opvallende actie: “Patat techno”: een technolied over aardappelen..!
Techno past binnen de leefwereld van jongeren en de stijl is populair op socialemediakanalen. In de muziekvideo bieden we jongeren op een leuke beat kookinspiratie door meerdere aardappelrecepten te laten zien. We tonen verschillende manieren van koken/bereiden en demonstreren zo de veelzijdigheid van aardappelen van bij ons.
Promotie van de aardappel
De campagne start op 23 oktober en loopt via verschillende kanalen: sociale media (Facebook en Instagram) en online video (YouTube en lokale videokanalen). Verder wordt de campagne ondersteund door influencers.
Er zijn ook kortere versies beschikbaar: versie 1 en versie 2.
De website www.aardappel.be, ook onderdeel van de campagne, staat boordevol recepten die verrassen door hun creativiteit en eenvoud. Iedereen kan er een aardappelgerecht vinden dat past bij zijn eetgewoontes, smaak en beschikbare tijd.
Over het aardappelverbruik
Aardappelen blijven de belangrijkste maaltijdbegeleider in Vlaanderen: in 2023 gaf 73 procent van de Vlamingen aan meerdere keren per week aardappelen te eten (excl. friet). Bij 39 procent is dit zelfs vier of meer keer per week. In de doelgroep van18-34 jarigen liggen deze cijfers wel lager, maar ook zij eten regelmatig aardappelen: 69 procent van hen geeft aan meerdere keren per week aardappelen te eten (maar bij 55-64 jarigen is dit 76 procent). Bij de 18-34 jarigen die niet meer thuis wonen, ligt dit percentage nog iets lager nl. op 61 procent. Maar dit is ook bij deze bevolkingsgroep hoger dan andere producten: 39 procent van hen geeft aan meerdere keren per week pasta of noedels te eten, 16 procent rijst, zeven procent quinoa, vier procent couscous, …
Het merendeel van de jongeren heeft een positieve houding ten aanzien van aardappelen. Zo geeft 69 procent aan dat aardappelen hen aanspreken. De aardappelen wordt gepercipieerd als een natuurlijk, lokaal, makkelijk, voedzaam en lekker product, maar daarnaast geeft ook wel 1/3 aan dat ze aardappelen bereiden arbeids- en tijdsintensief vinden, 27 procent vindt aardappelen eten saai en 39 procent denkt dat aardappelen een dikmaker zijn.
Bronnen: Onderzoeken van iVox van november 2022 en mei 2023.
De campagne
“Patat techno” kadert in de promotiecampagne ‘Aardappelen – Prepare to be surprised’. Deze campagne is mogelijk dankzij Europese cofinanciering en verloopt in samenwerking met Bord Bia in Ierland en Europatat (European Potato Trade Organisation).
Bron en beeld: VLAM