Het hele jaar door staat de groei van gewassen hoog in het vaandel bij akkerbouwers. Dat de oogst vervolgens veilig terecht komt in de schuur, wordt door velen als vanzelfsprekend gezien. Echter, het verliezen van lading kan voor gevaarlijke situaties zorgen in het verkeer. Hier is MCR Trade uit Koudekerk aan den Rijn het mee eens. Al ruim twintig jaar houdt dit bedrijf zich bezig met afdeksystemen in de transport- en agrosector. Het Ecotop afdeksysteem is daarbij uitermate geschikt voor de landbouw.
De naam MCR Trade is ontstaan uit de initialen van de eigenaar: Maarten Cornelis Reyneveld. In 1951 is het bedrijf begonnen als John Deere-dealer in Koudekerk aan den Rijn. De vader van Reyneveld stond toen nog aan het roer. In 1993 nam Reyneveld het stokje over. Sinds 2011 verkoopt het bedrijf geen trekkers meer, maar het heeft het volledig over een andere boeg gegooid: transport. “Ruim twintig aar geleden vroeg een kameraad van mij of wij ook afdeksystemen verkopen”, vertelt Reyneveld.
Afdeksystemen in de landbouwsector
“Dat deden wij toen nog niet, want afdeksystemen werden vroeger met name toegepast door transportbedrijven. In de landbouwsector bleek hier steeds meer vraag naar te komen. Wij zijn ons hierin gaan verdiepen en zo is het balletje gaan rollen.” Inmiddels verkoopt MCR Trade al twintig jaar afdeksystemen van het merk Cramaro. Sinds 2019 is dit uitgebreid met het Ecotop-afdeksysteem en een zelfontwikkelde hydraulische lijn: ACS (Automatic Cover System). Ook levert het familiebedrijf Manitou meeneemheftrucks en warehouse machines voor in magazijnen.
De afdeksystemen van MCR gaan naar de hele Benelux, met name België en Nederland. Fabrikanten van kippers, mechanisatiebedrijven en akkerbouwers schaffen het systeem aan, maar uiteindelijk komt het terecht bij de eindgebruikers. Dit proces volgt Reyneveld op de voet. “Wij zetten het systeem in onze werkplaats in elkaar en testen het. Vervolgens gaat het op transport met onze eigen vrachtwagen naar de klant en wordt het systeem gemonteerd en opnieuw getest. Dit is door onze eigen monteurs of zzp’ers gedaan. Op deze manier hebben we de hele keten zelf in de hand. Dat is een bewuste keuze. Wij willen kwaliteit leveren en het product volgen vanaf het begin tot aan het moment dat de klant ermee aan de slag gaat.”
Soorten afdeksystemen
Er zijn verschillende afdeksystemen op de markt, die zijn aangepast aan het soort materiaal dat vervoerd is en de manier van laden. Bij puin en afbraak worden netten gebruikt om de lading veilig te vervoeren. Geen lading verliezen is het hoofddoel van dit afdeksysteem. In de agrarische sector spelen aspecten als voedselveiligheid ook mee. Het Ecotop-afdeksysteem wordt veel toegepast bij agrarische kippers. Dit afdeksysteem is zo goed als waterdicht, waardoor de oogst droog vervoerd kan worden onder regenachtige omstandigheden. Daarnaast rolt het doek op naar de zijkant, waardoor de andere zijkant geheel vrij is bij het laden. Dit is een voordeel tijdens de oogst van aardappelen, suikerbieten of granen, omdat er zo hoge koppen kunnen zijn geladen.
Aandrijving
Het systeem wordt aangedreven door twee hydraulische cilinders. Een staalkabel rolt het doek op. “Afdeksystemen kunnen manueel, elektrisch of hydraulisch worden aangestuurd. Ecotop heeft een hydraulische aansturing, dit heeft als voordeel dat het niet gevoelig is voor storingen. Qua onderhoud moet je alleen af en toe het systeem doorsmeren. Je kunt weinig fout doen.” Het afdeksysteem is vanaf de grond aangestuurd en werkt volledig automatisch. “Nog steeds gebeuren er bij andere afdeksystemen regelmatig ongelukken, doordat chauffeurs op de kipper klimmen”, aldus Reyneveld. “Bij Ecotop is dat niet nodig. De besturing vindt plaats vanuit de cabine van de trekker of via een bedieningspaneel, dat standaard gemonteerd is op kippers van bepaalde merken.”
Op het gebied van afdeksystemen loopt België voor op Nederland volgens de distributeur. “Dit komt doordat in België langere afstanden zijn gereden met kippers. In Nederland wordt de lading al snel overgebracht op vrachtwagens. Ook wordt er in België meer gehandhaafd op veilig transport en zijn er op dit moment subsidiemogelijkheden voor dit soort systemen.”
Veilig transport
Veilig transport voorkomt gevaarlijke situaties tijdens het laden en in het verkeer. Ook vanuit de wetgeving worden eisen hieraan gesteld. Lading mag namelijk niet worden verloren, volgens het Nederlandse Artikel 5.18.6. Reyneveld vindt dat wetten niet de drijfveer zouden moeten zijn om een dergelijk systeem aan te schaffen. “Als je als teler je lading verliest, krijg je al snel een negatief label opgeplakt. Het is een visitekaartje voor je eigen sector. Kies niet voor een afdeksysteem, omdat het vanuit de wetgeving moet. Maar als je je lading veilig thuis wilt krijgen, voor zowel de omgeving als voor je eigen producten, dan is dit systeem zeker geschikt.”
Veiligheid chauffeurs
Akkerbouwbedrijf Delputte uit Herchies kocht gespreid over 2023 en 2024 meer dan tien kippers van het merk Dezeure aan. Het merendeel ervan zal worden uitgerust met het Ecotop-afdeksysteem. Enkele exemplaren zijn reeds uitgerust met het systeem en werden al uitgebreid getest dit najaar. Dochter Margaux Delputte demonstreert het systeem en vertelt over de aanleiding voor de aankoop.
“In 2022 werden we meerdere keren tegengehouden door de politie voor controle. Zij gaven te kennen dat we onze lading dienden af te dekken. Dat was een eerste reden. Maar minstens even belangrijk is de veiligheid van onze chauffeurs. We hadden namelijk ook nog een ouder systeem waarbij je het dekzeil manueel over de landing moet schuiven. De chauffeurs moesten dus telkens bovenop de kipper klimmen met alle risico’s van dien.” Een derde reden is dat je snel kan afdekken bij regenweer. Het systeem is rechtstreeks bij Dezeure gemonteerd. Dat is meteen het enige vraagteken dat er nu is. “Wat als er ooit een kipper kantelt of een rooier het afdeksysteem beschadigt? Met het oude systeem had je dan een scheur maar kon je verder, hier zit je met een frame dat hersteld moet worden.”
Verschillende wensen per gewas
Graan of aardappelen laad je over het algemeen niet met een hoop op de kipper. “Maar wortelen of bieten zijn lichter, daar ga je dus goed moeten laden om te zorgen dat het afdeksysteem erover kan. Daarbij is het wel een voordeel dat het zeil van de zijkant in een boog over de lading gaat.” De eerste Ecotop-systemen kwamen er eind september, net voor de aardappeloogst. “Ondertussen is er al discussie onder de chauffeurs wie met dit systeem mag rijden want nu moet je maar op een knop duwen om het te bedienen.” Margaux vertelt dat ze ook een vrachtwagen hebben met een vergelijkbaar systeem van een ander merk. “Daar zit het systeem achteraan vast op de kipper. Je kan dus niets laden wat hoger is dan de kipperrand. Bij het nieuwe systeem gaat het frame mee omhoog als je gaat kippen.”
Ontvang de Akkerbouwkrant gratis thuis op de mat
Dit, en vele andere verhalen recht uit het veld, lees je in de Akkerbouwkrant. Wil je ook de mooiste artikelen en reportages thuis op de mat?
De Akkerbouwkrant verschijnt zes keer per jaar met elke uitgave een verdiepend thema. De Akkerbouwkrant is semi-redactioneel en brengt positieve artikelen uit de markt. Met diverse reportages en praktijkervaringen komt de akkerbouwer aan het woord.
Klik hiernaast of ga naar akkerbouwbedrijf.be/abonneren voor alle mogelijkheden.
Tekst: Seppe Deckx en Kim Sjoers
Beeld: Seppe Deckx