Het Indiase TAFE is in Europa misschien nog niet heel bekend, maar de ambities zijn groot als het gaat om de markt van tractoren tot honderd pk. In vergelijking met andere Aziatische merken is TAFE niet de allergoedkoopste, en dat verschil zit vooral in de keuze voor kwaliteit. “Als je appels met appels vergelijkt en beoordeelt op afwerking, comfort en bedieningsgemak, dan wint TAFE op prijs-kwaliteit.”
TAFE is een oud merk dat qua absolute aantallen met de aflevering van 220.000 tractoren per jaar op de derde plaats staat in de wereld. Het merk levert ook voor Massey Ferguson trekkers in Afrika, Azië en het Midden-Oosten. Voor de thuismarkt in India is er naast TAFE ook nog een tweede lijn, met de naam Eicher.
“TAFE is nu bezig met Project Europe waarbij eerst de 26 pk handgeschakelde compacttrekker en snel de hydrostaat is geïntroduceerd. De 75 en 55 pk tractor zonder cabine is inmiddels ook leverbaar. Met cabine volgt in september/oktober,” vertelt Hugo de Heus van Heus Tractors uit Mijnsheerenland, dat door TAFE is geselecteerd voor de import en het opzetten van een dealernetwerk in de Benelux.
Trekkers op waterstof
“Op de recente Agritechnica werd uitgepakt, waarbij het merk veel positiviteit uitstraalde. Vooral de presentatie van het elektrische model was een aandachtstrekker. Die zal deze zomer als demo door Europa gaan. Wat interessant is, is dat TAFE heel ver is op het gebied van waterstof. De trekker is nog niet in productie, maar ze zijn in India al wel in staat om deze hybride te maken, wat weer interessant is met het oog op de uitdagingen waar we voor staan, vooral in binnenstedelijk gebied. Qua ontwikkeling is TAFE heel ver. Vergelijk het met Tesla, dat ook vanuit niets is opgebouwd.”
‘Kleine trekkers worden nog wel eens vergeten’
Volgens Hugo de Heus is TAFE een merk dat gewoon klopt. TAFE weet heel goed wat de behoefte is voor een trekker tot honderd pk in Europa. “En dan hebben we het over best een grote markt waarvoor de TAFE-tractor beschikbaar komt. Door veel grote merken worden de kleine trekkers nogal eens vergeten. Deze trekker is interessant voor de veehouderij bij het hooien, voor de tuinbouw, paardenhouderij, de groensector, en de smalspoortractoren passen uitstekend in de fruitteelt. Je krijgt dan een trekker die absoluut niet aan de onderkant zit, maar waarin echt geïnvesteerd is in kwaliteit.”
Waar goedkope merken achterblijven op kwaliteit, zet TAFE juist in op afwerking, comfort en bedieningsgemak. Hierdoor staat er misschien een iets duurdere, maar wel een goed doordachte trekker, die door de oranje kleurstelling ook nog eens smoelt. Met de komst van de front-PTO kan de trekker naar wens worden afgeleverd met werktuigen zoals een voorlader of een klepelmaaier. Door de samenwerking levert TAFE tractoren af met de nodige technische componenten van Massey Ferguson.
Eerste TAFE-trekkers afgeleverd
De eerste twee 75 pk-trekkers, zonder cabine, zijn inmiddels in Mijnsheerenland. De Indiase fabrikant heeft haar huiswerk goed gedaan als het gaat om de Stage V-normen en de homologatie voor de Europese markt. Dat helpt om de ambitie waar te maken om met Koen de Schutter voor België en Bertho van Iersel als vertegenwoordiger in Nederland een netwerk in de Benelux van 25 tot 30 dealers per land uit te rollen. “Wat we niet willen, is internethandel. De verkoper moet achter het product staan en de service moet ook kloppen.”
Tekst en beeld: Martin de Vries