Aardappelen aanbieden, veilingen opzetten en bieden om de beste prijs te behalen. Service2Potato is een nieuw online platform voor de veiling van aardappelen, dat op de Aardappeldemodag op 21 augustus is gelanceerd. Telers en afnemers konden op deze bijeenkomst hun visie delen over de opzet van het platform. De overstap naar een open digitale omgeving vraagt namelijk input van beide kanten. Is de aardappelsector hier klaar voor?
“Het hele seizoen focus je je als teler op optimalisatie van de aardappelteelt. Je kiest voor het beste pootgoed, de meest geschikte machines en volgt de groei van je gewas nauwkeurig. Je werkt hard aan een mooi product om een goede boterham te kunnen verdienen. Het is toch eigenlijk raar om dan aan het einde van de rit je partij onder de prijs te verkopen, waarbij een andere partij de hoogte van deze prijs bepaalt”, meent Bart Leemans, directeur van Service2Potato.
Service2Potato
Het handelsplatform Service2Potato is afgeleid van het platform Service2Fruit, dat al ruim elf jaar actief is in de appel- en perenmarkt. Deze onafhankelijke organisatie heeft als doel om transparantie in de handel nieuw leven in te blazen. “In de fruitsector vinden veel veilingen plaats. Je hebt hierbij te maken met producten met een korte en lange bewaartijd. Inmiddels loopt dit systeem in deze sector als een trein. Daarom wilden we dit handelsplatform graag uitbreiden naar andere teelten en naar het buitenland.”
In samenwerking met telerscoöperatie Nedato is gekeken naar de mogelijkheden om een handelsplatform te ontwikkelen, dat gefocust is op aardappelen. Hier kunnen telers hun restpartijen aanbieden op de vrije markt. Met een uitgebreid dossier aan informatie is de kwaliteit inzichtelijk voor zowel de verkoper als koper. Denk hierbij aan het uploaden van een tarreerrapport, foto’s van het product en karakteristieken zoals de bakkwaliteit.
Transparantie belangrijk
Service2Potato is gebaseerd op drie pijlers: vertrouwen, transparantie en gemak. Transparantie is hierbij de drijvende kracht achter het handelsplatform. “Er is veel onbekend over de vrije markt in aardappelen. Hoe groot is het aanbod? Waar wordt de prijs op gebaseerd? Is het een eerlijke prijs? Door transparant te zijn in je aanbod, creëert dit een open cultuur voor de handel. Vroeger werd er gezegd dat je de beste handel drijft in het duister, maar volgens ons is die tijd voorbij. Iedereen in de keten vraagt om transparantie. Met dit platform is dat mogelijk.” Toch vraagt dit wel een stuk vertrouwen van de telers. Want wil je wel je ziel en zaligheid blootleggen op een handelsplatform, en is dit nodig voor een goede handel?
Volgens de ervaringen van Leemans levert het de beste resultaten op als iedereen wat informatie over zijn producten vrijgeeft, zodat gezamenlijk transparantie ontstaat. “Als we allemaal iets willen hebben om op te vertrouwen, zal iedereen een klein stapje moeten zetten. Uiteindelijk wil iedere schakel in de keten geld verdienen, maar dit dient wel eerlijk te gebeuren.” Daarom is Leemans een groot voorstander van vooraf je partij laten tarreren. “Het is eigenlijk best raar dat je bijvoorbeeld vijfhonderd ton in je bewaring hebt liggen, dit naar de afnemer brengt en vervolgens via een papiertje hoort hoeveel ton je hebt afgeleverd. Je wilt toch weten wat je verkoopt? Laat dit van tevoren achterhalen.” Daarnaast geeft dit veel informatie voor zowel de teler als de verkoper, wat bijdraagt aan het vertrouwen in de samenwerking.
Kosteloos een account aanmaken
Op het platform kunnen telers kosteloos een account aanmaken. Voor de veiling wordt 0,0025 euro commissiekosten per kilogram geveild product in rekening gebracht. Dit is een vaste prijs, voor zowel de koper als de verkoper. “Wij zijn niet gebaat bij een hoge prijs per kilogram, maar wel bij dat er veel kilogrammen de toonbank overgaan. We hopen dat er veel handel met dit platform wordt gedreven, want dat geeft uiteindelijk inzicht in de marktdynamiek.”
Lancering
Op de Aardappeldemodag is Service2Potato gepresenteerd aan het grote publiek. Afnemers, telers en andere geïnteresseerde konden een praatje maken op de stand, of extra informatie krijgen tijdens een seminar over het nieuwe handelsplatform. Met name jonge ondernemers toonden interesse in het platform. Digitalisering is namelijk iets waar zij mee zijn opgegroeid.
“De eerste reacties van telers zijn positief, maar natuurlijk nog wel wat afwachtend. Maar zoals ze dat zo mooi zeggen: als er één schaap over de dam gaat, volgen er meer. Dat hebben we ook gezien bij de peren, waarbij we inmiddels een groot marktaandeel hebben.” Tijdens de seminar gaven telers hun mening over dit handelsplatform.
Zo stelde één teler een begrijpelijke vraag over de werking van het platform in de praktijk, want als je vandaag je partij laat tarreren, kan de kwaliteit over een tijdje, wanneer het geveild wordt, zomaar heel anders zijn. Deze garantie is echter al gebouwd in het systeem, volgens Leemans. “Je vult een berg aan informatie in, inclusief de datum waarop het tarreren heeft plaats gevonden. Het feit dat de kwaliteit na verloop van tijd kan afnemen, wordt dan al meegenomen in de prijs. Handelaars lezen deze informatie en kunnen hier rekening mee houden bij de veiling.”
Daarnaast staan onafhankelijke keurmeesters vanuit het platform de handel bij. Op deze manier komen de teler en afnemer er in 99 procent van de gevallen samen uit, volgens Leemans.
Behoefte aan transparantie
De reacties vanuit de verwerkers zijn wisselend. De behoefte aan transparantie ligt bij hen lager dan bij de telers, maar een dergelijk handelsplatform kan ook voor deze partij positieve gevolgen hebben. Kopers kunnen bijvoorbeeld bewust kiezen voor een partij die dichterbij de fabriek wordt aangeboden. Dit bespaart in logistieke kosten. Ook hebben verwerkers soms te maken met restpartijen, die ook zij kunnen aanbieden op het platform.
Frietaardappelen
In de eerste instantie kunnen frietaardappelen worden aangeboden op Service2Potato, maar op de Aardappeldemodag kwam duidelijk naar voren dat er ook vraag is naar een handelsplatform voor pootgoed-, zetmeel- en tafelaardappelen. Leemans ziet hier op de korte termijn mogelijkheden voor. Binnen twee maanden kan de software worden omgebouwd naar een nieuw gewas, dus ook voor deze producten ligt de wegen open. Service2Potato legt nu de bal bij telers en afnemers: Zetten jullie deze stap in de digitale transitie?
Verkopers de leiding
Verkopers de leiding
Service2Potato is gebaseerd op het succesvolle platform Service2Fruit, dat al ruim elf jaar actief is in de appel- en perenmarkt. Op het platform kunnen aardappelen worden aangemeld, wat snelle transacties mogelijk maakt. Het platform verbindt kopers en verkopers, waaronder telers die partijen van collega-telers kopen om zelf op te slaan en zo in te spelen op marktkansen. Alle aankopen worden via het platform gedaan. Hierbij wordt gewerkt met een betalingsgarantie, waarbij het geld tijdelijk op een OPP-rekening wordt geplaatst. Binnen 48 uren na levering aan de afnemer ontvangt de teler zijn geld, mochten er geen opvallendheden worden gemeld. Hierbij speelt een onafhankelijke kwaliteitskeuring (tarreerrapport) een cruciale rol. Deze keuring zorgt voor grotere betrouwbaarheid, wat vooral belangrijk is bij een tekort aan aardappelen. In tijden van schaarste lijkt het soms alsof elke aardappel goedgekeurd wordt, terwijl bij een overschot veel wordt afgekeurd. Een onafhankelijk keuringsrapport biedt hier duidelijkheid en voorkomt misverstanden voor zowel verkopers als kopers.
De structuur van Service2Fruit en Service2Potato is vergelijkbaar. Verkopers kunnen hun producten, inclusief certificeringen, aanbieden en kopers kunnen daarop bieden. Het platform stelt verkopers in staat een minimumprijs vast te stellen of een veiling te starten, waardoor zij de controle hebben over de uiteindelijke verkoopprijs. Dit geeft verkopers de leiding en maakt hen de belangrijkste besluitvormers in het transactieproces.
Het handelsplatform is eenvoudig te gebruiken via een laptop of de app. Service2Potato is toegankelijk voor iedereen, mits je voldoet aan de voorwaarden van de website, zoals een geldig KVK- en BTW-nummer.
Tekst: Kim Sjoers en Martin de Vries
Beeld: Service2Potato