Loonbedrijf Verreth uit Rijmenam toonde medio juni tijdens een maïszaaidemonstratie de opvallende combinatie van een Väderstad-zaaimachine met de nieuwste T7.300 van New Holland die voorzien was van een dubbele set wielen met vrijloop van Gruva.
Toni Dierings van Gruva Techniek bv vertelt dat cultuurwielen in de praktijk vaak op verschillende sporen worden gemaakt. “Maar het verstellen hiervan geeft veel werk en diverse problemen hoe te monteren. Wij hebben een systeem bedacht waardoor men van het ene spoor naar het andere spoor kan verstellen met een eenvoudige methode door het linker wiel naar rechts te zetten en het rechtse wiel naar links. In de praktijk kan men dit al doen maar doordat er heel veel verschillende assen zijn met diverse afmetingen komt men heel vaak niet op het gewenste spoor. Het meest ideale is om een aslengte te creëren tussen de beide gewenste sporen.”
“Dit hebben wij mogelijk gemaakt met onze nieuwe Vari-Quick wielen. De speciaal ontworpen Vari-Quick wielschijf blijft op de as gemonteerd en doet daarmee dienst als asverbreder of asversmaller. Je schroeft het rechterwiel eraf en je plaats het naar links, en het linker wiel gaat naar rechts. Je kan dan bijvoorbeeld van een 1500 millimeter spoor veranderen naar 2250 millimeter spoor. Op wens zijn diverse combinaties mogelijk. De Vari-Quick schijven zijn uitgevoerd met speciale centreerbouten die een perfecte centrering garanderen van de wielen.”
“Bij de demo zagen we zowel voor als achter dubbellucht wielen. In combinatie met VF-banden en een bandendrukwisselsysteem wordt de bodemdruk aanzienlijk verminderd.”
Dierings geeft aan dat ze wat betreft de dubbellucht wielen hetzelfde idee hebben gecreëerd, namelijk dat ook hiermee op twee rijafstanden gereden kan worden. Dit kan door ook eenvoudig het linker dubbellucht wiel van links naar rechts te zetten en omgekeerd het rechterwiel van rechts naar links te zetten. Men kan dan bijvoorbeeld van een rijafstand van 750 millimeter terug gaan naar 500 millimeter rijafstand.
Maar er zijn ook andere rijafstanden op wens mogelijk. “In de praktijk kwam het ook vaak voor dat men met bijvoorbeeld een frees voorop in de hef en met enkele voorwielen teveel insnijding en druk veroorzaakte, waardoor men trekkers ook voor op dubbellucht ging zetten. Maar het draaien ging dan heel zwaar. En bij sommigen had men zelfs materiële problemen. Daar hebben we toen onze vrijloop voor bedacht. Dit betekent dat het buitenste wiel vrijloopt ten opzichte van het binnenste wiel. Dit betekent wel dat het buitenste wiel niet aangedreven wordt. We zijn nu wel aan het kijken dit te verwezenlijken. Maar door deze vrijloop in combinatie met een zwaar gewicht zoals frees of fronttank in de frontheft wordt het wel mogelijk om heel eenvoudig en makkelijk te draaien met dubbellucht.”
“Door het open concept van deze vrijloop kan men altijd de wielmoeren aantrekken wat heel belangrijk is, en men kan ook heel eenvoudig een bandendrukwisselsysteem aanbrengen op zowel de binnenste wielen als op de dubbelluchtwielen. Door deze innovatie verkopen we dit nu in geheel Europa en tot zelfs tot in Canada toe.”