Bandenleverancier Zuid West Banden gooide ruim anderhalf jaar geleden alle plussen en minnen van luchtdrukwisselsystemen op een hoop. Dit leverde het Float Control-luchtdrukwisselsysteem op. Met een centrale box, waaruit het volledige systeem wordt aangestuurd, is Float Control robuust, niet storingsgevoelig en relatief makkelijk op te bouwen. Deze aanpak scoort prijstechnisch gezien punten en minimaliseert bodemdruk, waardoor Float Control zich als een olievlek over Nederland en de rest van Europa verspreidt.
“Het Float Control luchtdrukwisselsysteem is geboren uit de praktijk”, laat Renaldo Troost van Zuid West Banden weten. “Hiervoor zijn we teruggegaan naar de basis: Wat doet een luchtdrukwisselsysteem en welke technische snufjes zijn overbodig?” Float Control bestaat uit een centrale box, dat alle kranen, sensoren en elektronica van het systeem bevat.
Basis- en geavanceerde uitvoering
Het is geleverd in een basis- en geavanceerde uitvoering, waarbij het verlagen van de bandenspanning handmatig of elektrisch kan worden aangestuurd. “De keuze hiertussen is volledig afhankelijk van het gebruiksdoel. Als je het grootste gedeelte van de dag op één perceel werkt, is het basissysteem voldoende. Maar als je regelmatig wisselt tussen de openbare weg en het veld, kan het elektrisch aangestuurde systeem interessant zijn, waarbij je met één druk op de knop de bandenspanning regelt.
Vervolgens is de lucht via ventielblokken in de kast uit de banden gelaten.” Het systeem heeft een Isobusaansluiting, wat kan zijn uitgebreid met een extern Isobus-scherm. Ook maakt de centrale box het systeem minder gevoelig voor storingen en kan service gemakkelijker zijn uitgevoerd.

banden gelaten.
“Hufterproof”
Daarnaast is het systeem robuust. “Hufterproof vinden wij een kernwaarde van het systeem, want dit is één van de grootste afwegingen in de aanschaf. Daarom kiezen wij voor robuuste kranen, waarbij vuil en rubberdeeltjes geen invloed hebben op de werking.” Ook kan er gemakkelijk tussen verschillende banden worden gewisseld. “Sommige klanten kiezen er zelfs voor om tijdens het teeltseizoen Float Control te gebruiken op hun zelfrijdende veldspuit en dit in het najaar over te zetten op een trekker.”
Nieuwe normaal
De drempel om te kiezen voor een luchtdrukwisselsysteem wordt steeds lager. Troost verwacht dan ook dat dit soort systemen binnen drie jaar het nieuwe normaal zullen zijn. “Het scheelt aanzienlijk in de bandenslijtage. En als je veel transport doet, bespaart het al snel zestig tot zeventig liter brandstof per dag.”
Het kiezen voor een luchtdrukwisselsysteem werkt dan ook in op de drie B’s: band, bodem en brandstof, voegt Henk-Jan Hensens van Heuver Banden toe: “Met minder bandenslijtage en brandstofgebruik gaat de kostprijs naar beneden. Aan de andere kant heeft het rijden onder lage bandenspanning voordelen voor het behoud van de bodem.” Op deze manier kun je als loonwerker punten scoren op meerdere vlakken.
Tekst en beeld: Kim Sjoers