De Trans-Space is een belangrijke kipwagen binnen het uitgebreide productgamma van Joskin. Dat komt niet alleen door z’n multifunctionele karakter. Ook door de grote verscheidenheid aan uitvoeringen en de prettige prijs-kwaliteitverhouding. Ze worden wel steeds luxer uitgevoerd.
Als je op de Joskin-website kipwagens aanklikt, krijg je een groot aantal modellen voorgeschoteld. Voor het vervoer van landbouwproducten kom je echter al vrij snel terecht bij de monocoque modellen met een bakopbouw uit een stuk. Daar vind je de Trans-Palm die maximaal 16 ton meeneemt, de Trans-Cap die maximaal 18 ton meeneemt en de Trans-Space met een laadvermogen van 18 tot en met 26 ton.
De fabrikant noemt de Trans-Space niet voor niets haar ‘bestseller onder de monocoque kipwagens’ want het model genereert de meeste omzet bij de kipwagens. “Niet alleen qua omzet maar ook qua aantallen is de Trans-Space voor ons het belangrijkste”, geeft Francis Wiertz van Joskin aan. “Enkel bij het kleinste model, de 6500 met 6,5 meter baklengte en 18 of 22 kuub inhoud, zien we dat de Trans-Cap populairder is. We hebben het dan over de grootste Trans-Cap en die is toch wat voordeliger dan het vergelijkbare Trans-Space model.”
Ontwikkeld voor de Benelux
Toch zijn er ook tussen de Benelux-landen verschillen. Volgens Wiertz hebben Belgische gebruikers een voorkeur door drieassers, tridems, omdat kippers vaker en meer voor transport zijn ingezet. “Belgische akkerbouwers bewerken vaak land op afstand en dan is transport van geoogste en gerooide producten onvermijdelijk.
In Nederland zijn de drieassers ook gewild maar dan vooral vanwege de geringere bodemdruk.” Sinds ruim tien jaar levert Joskin daartoe ook een eigen ontwikkeld bandendrukwisselsysteem dat tot dusver op een tiental kippers per jaar af fabriek gemonteerd wordt. Gedeeltelijk onder invloed van subsidiemaatregelen. Enkel de voorbereiding met doorgeboorde ADR-assen is natuurlijk ook mogelijk.
Wetgeving leidt tot introductie nieuw model
De Trans-Space tandemassers zijn leverbaar met laadvermogens van 18 tot en met 22 ton en hebben standaard een bogie onderstel met veerbladen. Het onderstel is maximaal 24 centimeter verplaatsbaar voor extra oplegdruk. Het grootste model tandemas, de 7500 met 7,5 meter baklengte en 20,7 of 25 kuub inhoud, heeft standaard een hydraulisch geveerd en eveneens verplaatsbaar onderstel dat Joskin zelf produceert. Binnen het gamma tandemassers is de 7000 het populairste model. Deze heeft een 7,0 meter lange bak en neemt 19,4 of 23,5 kuub mee.
Het verschil in inhoud zit ‘m in de hoogte van de vaste zijwanden. Die zijn naar keuze 125 of 150 centimeter hoog. Verder verhogen met opzetschotten is mogelijk. Joskin stopte eerder met de productie van kippers met 125 centimeter hoge zijwanden maar pakte dat toch weer op vanwege de behoefte van klanten om (hele) hoge banden te monteren. Een kleine tien procent van de klanten kiest nu voor die wandhoogte. Zo’n veertig tot vijftig procent van de verkochte Trans-Space kippers is momenteel een tandemasser.
Tridems
Bij de tridems met hydraulisch geveerd onderstel met gestuurde voorste en achterste as is het 8000 model momenteel het populairst. Die neemt 22,7 of 27,5 kuub en maximaal 26 ton mee in een bak met 8,0 meter lengte. Wiertz verwacht dat dit model aan populariteit in gaan boeten door de komst van de iets grotere 8700 twee jaar geleden. “De 8700 is geïntroduceerd vanwege wetgeving omtrent aslasten en asafstanden. Wil je namelijk 10 ton per as meenemen, dan moet de onderlinge asafstand minimaal 1,80 meter zijn voor een EU-conformiteitsverklaring (COC) en daartoe is de bak 70 centimeter langer geworden.” De 8700 is er alleen met 150 centimeter hoge vaste zijwanden en 29,3 kuub bakinhoud. Opzetschotten zijn mogelijk.
Luxere uitvoeringen
Joskin verneemt de laatste jaren meer interesse in completer en luxer uitgevoerde Trans-Space kippers. “Vooral qua bediening. Zoals Isobus-bediening met een Müller Touch 800-terminal en ook wat de bediening van afdeksystemen betreft. Een op de twee drieassers heeft tegenwoordig af fabriek een afdeksysteem en vaak is dat een hydraulische bediende variant. Dat is toch een optie van 10.500 euro.”
Tekst: René Koerhuis, Seppe Deckx
Beeld: René Koerhuis, Seppe Decxx en Joskin