Jef Meert uit het Belgische Moorsel koos in de zomer van 2024 voor CupWheel-banden onder zijn Deutz 6215 TTV. De bijzondere vorm van deze banden maakt het mogelijk om met minimale bandenspanning het land op te gaan.
Hij maakt hiervoor gebruik van een set die geleverd werd door Molcon Interweels nv uit Dendermonde (België). Dat is voor de Galileo CupWheel-band de exclusieve importeur en verzorgt de distributie naar de professionele bandenhandel.
Loonwerker Jef Meert
Jef Meert is als loonwerker hoofdzakelijk actief in het gras (maaien, oprapen, wikkelen) en de akkerbouw (zaaien van granen, ploegen, klaarleggen). Een bijzondere activiteit is het rooien van prei. “Dit is voortgekomen uit het feit dat mijn vader en zijn broer een akker- en tuinbouwbedrijf hebben”, vertelt Meert.
Cupwheels
De loonwerker zag jaren geleden al de Cupwheels op beurzen, toen nog bij Mitas als Pneutrac. “Ik heb toen meermaals gevraagd naar verdere stappen maar het antwoord was meestal dat ze nog in de testfase zaten. Een tijd geleden zag ik dan toch dat ze in de verkoop zaten en omdat mijn dealer, Verstraeten Agritechnieken bvba uit Sint Amands, samenwerkt met Molcon Interwheels, sprak ik hem erover aan. Zeker voor het rooien van prei interesseerde het mij heel erg.”
De set werd deze zomer geleverd maar ze werden pas in november onder de trekker gemonteerd. “De eerste ervaring deed ik op bij het zaaien van groenbemester. Het was toen al redelijk nat en ik had er onmiddellijk een goed oog in. Ik werd meer tractie gewaar dan bij een standaardband op normale druk. Er is echt weinig slip. Ik vind ook dat je er stabieler mee rijdt. De eerste ervaringen in de prei zijn ook goed maar dat is een vrij droog perceel dus de echte test moet nog volgen.”

De eigen percelen waar prei geteeld wordt, liggen vlak bij huis en dus is het mogelijk om op lage druk naar de boerderij te rijden. “Wij hebben geen bandendrukwisselsysteem maar Molcon Interwheels adviseerde ons wel om dat te voorzien omdat dit de levensduur van de banden ten goede komt.
Unieke structuur
De anatomie van een CupWheel-band is binnenstebuiten gekeerd, waardoor er meer ruimte ontstaat tussen de band en de velg. Bij het verlagen van de bandenspanning krijgt de band een kenmerkende afgeplatte vorm. Hierdoor kan er met een lagere bandenspanning worden gereden zonder dat de band kapot gaat.

Tekst: Kim Sjoers en Seppe Deckx
Beeld: Kim Sjoers en Molcon Interwheels nv