Ter gelegenheid van de Franse ‘landbouwweek’ – een nieuw initiatief, omdat de beurzen niet door konden gaan – die medio mei plaatsvond, hebben de bank Crédit Agricole en stichting #agridemain een enquête laten uitvoeren door een gerenommeerd bureau. Het blijkt dat het beeld dat de Franse burgers hebben van de landbouw in hun land de afgelopen jaren flink verbeterd is.
Franse burgers hebben zeer positief beeld van landbouw
71 procent van de ondervraagden heeft nu een zeer positief beeld van de Franse landbouw. In 2015 was dat nog 59 procent. 70 procent heeft een volledig vertrouwen in boeren, 77 procent erkent de positieve bijdragen van de boeren gedurende de coronacrisis, 85 procent meent ook dat boeren een essentiële rol vervullen voor het land en de bevolking, 70 procent vindt verder dat boeren trots mogen zijn en 79 procent vindt zelfs dat de Franse boeren het ondernemerschap machtig zijn.
Zijn Franse burgers zich bewust van bedreigingen voor de landbouw?
Tegelijkertijd is 54 procent van de Fransen zich bewust van de moeilijke financiële levensomstandigheden van boeren en weet ook 44 procent dat de sector te kampen heeft met een gebrek aan opvolgers.
Franse kwaliteit van landbouw
Bijna alle ondervraagden willen ook direct contact met boeren; bijvoorbeeld op het bedrijf of tijdens de inkoop van producten uit korte ketens. Vooral jongeren maken daarbij gebruik van sociale media. Uit de enquête blijkt ook dat 94 procent van de steekproef de kwaliteit van de Franse landbouw even goed vindt als die in andere Europese landen. Voor 44 procent van de ondervraagden is die Franse kwaliteit zelfs beter dan elders in Europa.
78 procent van de ondervraagden vindt ook dat de sector open staat voor innovatie. Vooral de korte ketens, traceerbaarheid en voedselkwaliteit worden genoemd. 59 procent van de geënquêteerden vindt dat boeren worden gezien als producenten die goed rekening houden met de milieu-impact en begaan zijn met het behoud van biodiversiteit.
Uitdagingen
De vijf voornaamste uitdagingen waar de Franse landbouw de komende 10 jaar voor staat volgens de Fransen zijn:
- behoud van productiecapaciteit;
- gegarandeerde prijzen voor de boeren;
- distributie zo dicht mogelijk bij de consument (korte ketens);
- behoud van kwaliteit van producten;
- onafhankelijkheid van (kwetsbare) import uit het buitenland.
Het online onderzoek is gehouden in april 2021 onder 1.209 personen. De boeren zelf waren uitgesloten van deze enquête. De enquête is uitgevoerd door de bank Crédit Agricole en stichting #agridemain.
Dit betreft een deel van een artikel uit het vakblad Melkveebedrijf. Meer van dit, thuis op de mat?