Waar veel akkerbouwers gebruik maken van een luchtdrukwisselsysteem op hun trekkers, mesttankwagens en oogstmachines, blijft het gebruik van hiervan bij kippers vaak nog achterwege. Toch hebben deze vervoermiddelen een duidelijk impact op de bodemdruk tijdens de oogstperiode.
Waar blijft deze techniek steken in de praktijk? Twee fabrikanten van landbouwkipwagens delen hun visie.
Luchtdrukwisselsystemen op kippers
Luchtdrukwisselsystemen op kippers maken gebruik van de luchtstroom vanaf het luchtdrukwisselsysteem van de trekker of een compressor. Op deze manier kan de bandendruk snel en gemakkelijk zijn aangepast op het veld. Al langere tijd kunnen kippers met dit systeem worden uitgerust, maar in de praktijk kiezen niet veel akkerbouwers hiervoor.
“Bodemdruk bij de banden, dat is de eerste en belangrijkste stap”, meent Walter Veenhuis, Sales Manager bij SV-group. “VF-banden zijn steeds meer in opkomst en hier kun je ook al veel mee bereiken. Ook heb je met een luchtdrukwisselsysteem op je trekker al een grote winst te pakken.” De keuze voor een luchtdrukwisselsysteem op kippers kent een grote spreiding binnen het land, afhankelijk van de grondsoort, maar ook de motivatie en portemonnee van de gebruiker. “Een luchtdrukwisselsysteem is een extra optie op je kipper, dat wel rendabel moet blijven. Je maakt namelijk slechts een beperkt aantal dagen per jaar gebruik hiervan en de prijs per hectare moet niet te hoog komen te liggen.”
Minder bandenslijtage
Toch adviseert Veenhuis om te kijken naar de mogelijkheid voor luchtdrukwisselsystemen op kippers. “Ik ben zelf echt overtuigd van het belang van hiervan. Je kunt het gemakkelijk aansluiten op het systeem van je trekker en het kan de bodemdruk van je combinatie een stuk verlagen. Daarnaast heb je minder bandenslijtage op de weg, doordat je daar met een hogere bandendruk kunt rijden. Dit rijdt stabieler en veiliger.”
Grootte kipper
“In de basis breng je met een kipper je oogst van A naar B. Het is maar net hoeveel je daarvoor uit de kast wilt halen”, meent John van Spengen, Sales Manager bij BECO. “De ene gebruiker kiest voor een uitgebreid afdeksysteem met alles erop en eraan, de ander besteedt hier minder aandacht aan. Toch kun je met een kipper ook veel doen als het gaat om bodemdruk.”
Van Spengen doelt hiermee op de grootte van zowel de kipper als de banden. “Met meerdere kleine kippers ga je met een lager gewicht het land op, maar heb je meerdere werkgangen nodig. Bij één grote kipper beperk je het aantal ritten, maar werk je wel met een grotere wagen. Dit blijft een punt van discussie.”
Op dit moment gaat met name de BECO Super 2200 tandemasser de toonbank over op dit bedrijf. De grote capaciteit en eenvoudige techniek zijn hiervoor de basis. Bij de aanschaf komt de juiste band altijd ter sprake. De combinatie van een kleinere kipper, met bijvoorbeeld zestien ton inhoud, en grote banden ziet Van Spengen ook regelmatig voorbijkomen. Op deze manier kan het lagere gewicht extra worden verdeeld.
VF-banden
“Inmiddels is iedereen wel op de hoogte van het belang van goede banden. VF-banden worden namelijk steeds meer toegepast. Luchtdrukwisselsystemen kunnen hier dan nog extra aan worden toegevoegd. Dit is zeker mogelijk, maar in de praktijk vaak afhankelijk van de afschrijving en subsidiemogelijkheden bij de gebruiker. Maar neem dit systeem wel in overweging, wanneer je een nieuwe kipper aanschaft. Als je het nu één keer goed doet, kun je zo weer jaren vooruit.”
Tekst: Kim Sjoers
Beeld: Archief