Vanuit hun woonhuis richtten Koen Quaghebeur en Els Paesmans Globachem op in 2000. Dit was de start van de ontwikkeling, registratie en het vermarkten van vele gewasbeschermingsmiddelen. Inmiddels is het bedrijf een ware wereldspeler geworden met een onderzoekscentrum in Macclesfield (Verenigd Koninkrijk) en verkoop in vele landen ter wereld.
Ter gelegenheid van de lancering van het nieuwe gewasbeschermingsmiddel Panorama® op de Belgische markt opende Globachem op 13 juni de deuren van haar locatie in Sint-Truiden (België), bestaande uit een laboratorium, kassen, verpakkingsafdeling en vernieuwd kantoor.
Gewasbescherming in combinatie met biostimulanten
“Wij zien echt toekomst in onze sector”, vertelt Paesmans, medeoprichter en eigenaar van Globachem. “Want wij zijn van mening dat slimme en geïntegreerde gewasbescherming in combinatie met biostimulanten een grote bijdrage kan leveren aan de huidige uitdagingen in de agrarische sector, doordat de opbrengst per hectare toeneemt.
Daarnaast zijn kennis binnen de landbouw, technologie, sterke rassen door zaadveredeling en juiste toepassing van meststoffen belangrijk.” Grote woorden, waar Paesmans een duidelijke onderbouwing voor heeft. “Iedereen weet wel dat in 2050 de wereldbevolking naar verwachting gestegen zal zijn tot negen miljard. Dit betekent dat er 56 procent extra calorieën in voeding nodig zullen zijn. Daar komen dan ook nog klimaatopwarming en eisen met betrekking tot biodiversiteit bij. Wij willen als bedrijf ons steentje bijdragen aan het voeden van de wereldbevolking, met veilig en verwantwoord voedsel.”
Biologisch waar het kan en chemisch waar het moet
Onder het motto ‘biologisch waar het kan en chemisch waar het moet’, werkt het bedrijf aan de ontwikkeling van nieuwe middelen in gangbare en biologische teelten. In hun laboratoria is gezocht naar nieuwe actieve moleculen of combinaties van actieve stoffen, die vervolgen worden getest en verbeterd. Dit doet het bedrijf in samenwerking met startups, universiteiten en onderzoeksinstituten. Hierbij worden verschillende stoffen geselecteerd en de juiste formulering hiervan bepaald. Vervolgens kijken ze in kassen en op veldproeven naar de werkzaamheid en juiste dosis van het nieuwe product.
Na een lange testprocedure gaan de middelen de productregistratieprocedure in. “Dit is de motor achter ons bedrijf”, vertelt Koen Quaghebeur. “Uiteindelijk is dit het belangrijkste, dat we middelen echt op de markt krijgen. Hiervoor zijn uitgebreide dossiers opgesteld door onze medewerkers om in meerdere landen producten te kunnen verkopen.”
Wanneer de nieuwe middelen zijn toegelaten, komen ze terecht bij nationale distributeurs om via traditionele afzetkanalen naar akkerbouwbedrijven te gaan. Op deze manier ondergaan actieve stoffen een lange weg, van de opslag in Sint-Truiden tot akkerbouwpercelen in landen als Brazilië.
Tekst en beeld: Kim Sjoers
Ontvang de Akkerbouwkrant gratis thuis op de mat
Dit, en vele andere verhalen recht uit het veld, lees je in de Akkerbouwkrant. Wil je ook de mooiste artikelen en reportages thuis op de mat?
De Akkerbouwkrant verschijnt zes keer per jaar met elke uitgave een verdiepend thema. De Akkerbouwkrant is semi-redactioneel en brengt positieve artikelen uit de markt. Met diverse reportages en praktijkervaringen komt de akkerbouwer aan het woord.
Klik hiernaast of ga naar akkerbouwbedrijf.be/abonneren voor alle mogelijkheden.