Voor het vierde jaar op rij krijgen de gewassen niet de nodige regen op de juiste tijdstippen en wordt er een groot tekort aan neerslag genoteerd. Op sommige plaatsen is daardoor de grond letterlijk zo hard als steen. Ook in het najaar krijgen we de nodige grote hoeveelheden regen pas laat op het jaar. Hierdoor is de ondergrond doorheen het jaar vaak kurkdroog en ondervinden de machines geen problemen om door het veld te rijden.
Rupsen onder het stof
Bij vele loonwerkers staan de rupsen daarom ook onder een laag stof. Toch koos loonwerken Vanderheeren David ervoor om zijn nieuwste John Deere maaidorser T660i uit te rusten met rupsen, een bewuste keuze.
Rudy, vader van David en oprichter van het oorspronkelijk loonbedrijf, heeft een John Deere T560 op brede lagedrukbanden. Een set rupsen kocht Rudy erbij indien het een extra nat jaar zou worden. Een jaar na de aankoop van de rupsen had Rudy ze alvast onder de dorser zitten om in het extreem natte najaar de mais te kunnen dorsen. “Daarna heb ik ze nooit meer moeten gebruiken en waren ze een beetje overbodig. Ze verkopen deed ik niet, ik beschik zelf over geen glazen bol en het kan zo maar even snel nat zijn.”
Banden of rupsen
Bij de aankoop van de nieuwe dorser hadden de keuze om de dorser uit te rusten met banden ofwel met rupsen. “We hebben er toen voor gekozen om de dorser standaard uit te rusten met rupsen.” Een opvallende keuze omdat het de voorbije jaren amper nat op het veld was.
“We mogen als loonwerker niet alleen kijken naar rupsen als een luxe op natte percelen. Rupsen zijn dusdanig zover doorontwikkeld dat ze naast een betere tractie ook zorgen voor extra comfort en een groter draagoppervlak. Door de rupsen wordt de machine ook minder breed. Indien er bredere banden dan 680/75 R38 banden onder de machine kwamen, konden we niet over de weg rijden zonder begeleiding.
Minder insporing en bodemverdichting
“Ook op snelheid moeten we niet inleveren als het gaat over rupsen. We kunnen comfortabel over de weg snelheden halen tot maximaal 40 km/u.” Ook op het veld hebben de rupsen een groter contactoppervlak van maar liefst 30% tegenover banden, wat zorgt voor een minder insporing en bodemverdichting. Door de vijf scharnierpunten en rollen binnen het ontwerp van de rups volgen de rupsen mooi de contour van de ondergrond. “Dit ervaren we vooral bij het nemen van een vluchtheuvel, de machine voelt stukken stabieler aan.”
Tekst: Michiel Saeyens