Loonwerken De Bruyne uit het Meetjesland staat erom bekend om zelf unieke machines te ontwerpen en te bouwen, waaronder de ‘bunkerhakselaar’. In de winter van 2018-2019 rolde een toch wel unieke machine uit de werkplaats: een Claas Jaguar 980 Field Shuttle. De machine wordt momenteel door De Bruyne ingezet in maar liefst vijf gewassen. Daarvoor is de machine met een Claas V750-maaibord uitgerust. Met een werkbreedte van 7,50 meter verslindt de Jaguar verschillende hectares tarwe per uur wat het tot een echt ‘monster’ maakt.
Claas Jaguar
De eerste Claas Jaguar 900 Field Shuttle stond in 2002 op het erf in Meetjesland. Vier jaar later kochten Marc en Philip de Bruyne er een tweede bij. Dat laatste gaat nu genoeg niet meer. Claas stopte een tijdje terug met de productie van de welbekende Field Shuttle. Toen in 2018 één van de twee Field Shuttles deels uitbrandde, was het bedrijf verplicht om zelf een vervanger te ontwikkelen. Het loonwerkbedrijf gebruikt de machine desalniettemin veel voor miscanthus of olifantsgras.
Omdat enkele weken later het grasseizoen startte, koos het bedrijf ervoor om bij de dealer een Claas Jaguar 980 te kopen die op stock stond. Zo konden ze toch hun klanten bedienen tijdens het topmoment in het voorjaar. “Met een standaard hakselaar moet je de silagewagen heel goed in het oog houden. Dit vraagt veel meer energie dan wanneer je gewoon in een bunker aan het blazen bent”, vertelt Marc de Bruyne.
Direct aan het perceel beginnen
Bij het thuiskomen voelde De Bruyne ook dat hij die dag meer vermoeid was dan met zijn bunkerhakselaar. Ook is een silagewagen altijd nodig. Vaak staat de hakselaar stil of moet hij wachten op de bijhorende tractor en silagewagen bij het inzetten van een nieuwe rij gewas. “Met zo’n bunkerhakselaar kan je direct aan het perceel beginnen en hoef je geen rekening te houden met iemand anders.” Ook bij natte percelen kan de loonwerker de bunker ledigen zonder dat de tractoren op het perceel komen. Hierdoor liggen de wegen er een stuk properder bij.
De oude machine als basis
Plannen om een bunkerhakselaar te ontwikkelen vind je niet zomaar overal en werd er dus gekeken naar de oude machines. Op basis van de oude uitgebrande machine werd een nieuwe bunker ontwikkeld door Philip de Bruyne met een inhoud van vijftig kubieke meter om de capaciteit van de nieuwe Jaguar bij te benen. Deze capaciteit wordt ook gelost in een halve minuut.
Na het ontwerpen van de bunker werd de achteras van de Claas Jaguar 980 verwijderd. Hiertussen is een mechanische koppeling geplaatst die door middel van twee stuurcilinders werkt. De bunker wordt bediend in de hakselaar met een tweede joystick via een CanBus-netwerk. De voorwielen van de Jaguar moeten immers mooi synchroon lopen met de vier aangedreven wielen van de bunker. De wielen van de bunkerhakselaar kunnen ook in hondengang lopen om het ledigen van de bunker makkelijker te maken. Dit geheel samen met de hydraulische installatie werkt uitgewerkt samen met landbouwmechanisatiebedrijf Buysse uit Sint Laureins. Als laatste werd een lostapijt voorzien met acht in plaats van vier kettingen die voorzien waren in de Jaguar 900.
Bouwt u zelf een machine of werktuig om naar uw wensen of omstandigheden? Tip de redactie en mail naar deloonwerker@prosu.nl.
Tekst & beeld: Michiel Saeyens