De bijna dertigjarige Volvo A30C maakt ieder jaar nog de nodige uren voor loonbedrijf Kools uit het Zeeuwse IJzendijke. Zijn verschijning mag uniek genoemd worden. Iets wat begint als gedachtenkronkel, wordt jaren later uitgevoerd tot rijdend exemplaar. De Volvo heeft met 13.962 uren op de teller al veel werk verzet maar is nog steeds niet aan het einde van zijn Latijn.
De dumper is oersterk, heeft een geringe insporing en voert in één ronde meer tonnen sneller af. Dit zijn volgens Bram Kools de grootste pluspunten van zijn zelfbedachte ultieme combinatie.
De bietenbak
De bietenbak heeft een ‘Zeeuwse’ geschiedenis. Loonbedrijf de Nood uit Waterlandkerkje bouwt op zijn Werklust DK1 (MAX) een bietenbak. Naderhand heeft Loonbedrijf Vervaet uit IJzendijke hem overgenomen en nog tot en met de oogst van 2012 gebruikt; naast de bietenrooier. Als loonbedrijf Vervaet stopt, wordt de Werklust met bietenbak geveild en komt zo in Friesland terecht. Kools toont in de winter van 2013-2014 interesse in de Werklust maar krijgt als antwoord dat deze net verkocht is. De DK1 is tevens omgebouwd tot bomen-transporter. Maar de bak is wel nog te koop. “En het was mij alleen maar om de bak te doen, dus ik had geluk”, vertelt Kools. Hij zorgt ervoor dat de bietenbak weer terug op Zeeuwse grond komt.
‘Hufterproof’ moet het zijn
Het idee om een oerdegelijke afvoercombinatie te maken ontstaat al een aantal jaren voor de koop van de bietenbak. In westelijk Zeeuws-Vlaanderen is het al tientallen jaren standaard om de bieten af te voeren met een zelfrijdende combinatie. “Wij hebben in die jaren met twee Dewulf R7000T de bieten afgevoerd, maar ieder jaar reden wij wel een eindaandrijving kapot”, aldus Kools. De eindaandrijvingen van deze machine zijn volgens Kools te licht gefabriceerd. Ook zijn de onderdelen veel te duur om steeds maar weer te blijven repareren. Kools vindt dat dit anders kan en moet. ‘Hufterproof’ moet het zijn. “En wat is zo sterk en eenvoudig als het maar kan? Juist, een gronddumper”, vertelt Kools.
Volvo A30C
De Volvo A30C wordt in 2019 gekocht met ruim twaalfduizend uur op de teller. “Van die uren schrik ik niet”, aldus Kools. “Ze halen met gemak de twintigduizend, dus we kunnen nog even vooruit”. In oktober 2023 is het dan zover. De omstandigheden op het veld worden steeds zwaarder. Kools en zijn werknemers slaan de handen ineen en zijn een halve week later mobiel. Grondbak eraf en bietenbak erop. De banden heeft hij al een aantal jaar op zolder liggen. Hij heeft gekozen voor de Michelin MegaXbib 1000/50 R25. Zo blijft de afvoercombinatie net binnen de 3,5 meter breedte. Al snel blijkt dat de Volvo te breed is om naast de rooier te rijden. “Het rubber schraapt net niet langs de ontbladeraar. Dus ook hier moet iets op verzonnen worden”, zegt Kools.
Zonder problemen naast de rooier
Net voor het seizoen van 2024 heeft het team de losarm van de Agrifac Hexa WKM dertig centimeter naar buiten verplaatst. Ook is de losarm dertig centimeter langer gemaakt. Nu kan de Volvo A30C zonder problemen naast de rooier rijden. Ook wordt de bietenbak met 25 centimeter verhoogd om één hele bunker van de Agrifac Hexa WKM mee te kunnen nemen. “Nu is het plaatje af”, lacht Kools. Jaarlijks zet Kools bijna dertienhonderd uur op de teller van de Volvo A30C.

De meeste uren worden gemaakt met de gronddumper erop. Kools rijdt veel uren in het cultuurtechnisch werk. De zes brede banden zorgen voor een groot draagvermogen, iets wat in die sector van grote meerwaarde is. Ook houdt hij de paden en duinovergangen schoon, op het mulle zand zijn wederom de banden het grootste voordeel. De bietenbak ligt gemiddeld driehonderd uur op de Volvo. Overal waar de bietenrooier is, is de overlaadcombinatie ook. De klanten prijzen het loonbedrijf voor de capaciteitsmachine met brede banden. De insporing is miniem met 23 ton bieten in de bak. Ook is te merken dat de Volvo een snellere rondetijd heeft dan de Dewulf. “De jongens zijn net op tijd weer bij mij.
Net voordat mijn bunker vol is staan ze weer naast mij”, vertelt Kools. Hij heeft zelfs al een tweede Volvo bijgekocht samen met een bietenbak van hetzelfde formaat.
Uren op de teller
Heeft u ook zelf een machine of werktuig die flink wat uren op de teller heeft? Tip de redactie en mail naar deloonwerker@prosu.nl.
Tekst en beeld: Jens Kusters